Byvandring, orgelbrus og kveldsgudstjeneste i Ila kirke.

Først må vi bare slå fast en ting. Jeg har fått meg noe jeg aldri trodde jeg skulle få. Jeg har fått meg en favoritt altertavlemaler. Per Vigeland heter han og jeg har nå møtt på ham i flere kirker. Jeg ble forelsket i ham i Capella Johannea på Majorstuen og satt henført og kikket lenge på ham i Grorud kirke og nå traff jeg plutselig på ham igjen. Han hang foran øynene mine og inviterte meg inn i Ila kirke. Og lenge før prest og google fortalte meg hvem som hadde malt altertavlen i denne kirken så var jeg sikker i min sak. Der er han igjen, tenkte jeg for meg selv. Der er favoritt altertavlemaleren min. Der er Per Vigeland. 

Denne altertavlen skiller seg forresten ut fra de foregående maleriene ikke i stil, men i innhold. Dette bildet har også en politisk dimensjon. Maleriet viser Jesus og disiplene hans. Men det er noe mer her. Disiplene har fått ansiktet til 11 levende og en avdød prest. Den avdøde presten er far til en av Quslings ministre og han skammer seg i møte med den oppstandne Jesus. Biskopen i Oslo, mannen som i 1941 innvia Iladalen kirke, Eivind Berggrav, er også malt inn som en av disiplene på bildet. Han var en av lederne i kirkens motstand mot nazismen under krigen og ble både fengslet og var i flere år satt i husarrest på sin hytte i Asker. Samme år som han innviet denne kirken var han svært delaktig i utsendelsen av det mest kjente hyrdebrevet i kirkens historie. I dette brevet tok kirken avstand fra hirdens oppførsel, høyesteretts nedleggelse og forsøkene på å begrense prestenes taushetsplikt. Fordi hyrdebrevet stilte spørsmål ved om Norge var en rettsstat under de rådende forhold, åpna det også for at medlemmenes plikt til å vise lydighet mot staten kunne sees bort fra. Biskop Berggrav likte forresten godt å vise frem Iladalen kirke i mange sammenhenger og tok gjennom årene etter krigen med seg mange prominente gjester til denne lille funkis kikra i Iladalen. Kanskje for å vise dem maleriet han selv var malt inn i?

Vår lille byvandringsforsamling utenfor Ila kirke.

Jeg er på byvandring med orgelbrus i Sagene og Iladalen kirke en søndag ettermiddag tidlig i mai. Vi starter vandringen i den imponerende Nordkant katedralen midt på Sagene. Med oss har vi byhistoriker Gro Røde, organist Espen Takle og sogneprest Knut Rygh. Kirken er en kulturbærer har jeg ofte hørt som argument og jeg trakk litt på skuldrene og trodde de snakket om vår kristne kulturarv, hva nå enn det egentlig er. Men etter noen måneder med kirkebesøk så begynner jeg å forstå at kirkens rolle som kulturbærer er mye videre og viktigere enn som så. Men akkurat idag skal historien få stå i fokus. Sagene og Iladalens historie. Fra 1800 tallet og til idag. Sagene var en arbeiderbydel. Og navnet bedrar ikke. Sagene fikk nettopp navnet sitt etter sagene som var plassert langs elva her. Folkene som bodde her var stort sett de som jobbet i den industrien sagene gav. Det og noen forviste sjeler fra Grønland. Men rundt 1840 så endret Sagene seg, kan byhistoriker Gro Røde fortelle meg og så tar hun oss med ned til Jula veveri og forteller historien om hvordan et arbeidersamfunn vokste frem. Hun forteller om ressursknapphet på bygda og om det å ha 2 valg. Å reise til Amerika eller å dra inn til byer og tettsteder og få seg jobb i industrien. Her var det til og med håp om avansement, om å kunne stige i gradene. Bedriften tilbød utdanning til de som viste talenter, både blant kvinner og menn, og de kunne, om de jobbet hardt, stige i gradene. 

Sagene Kirke er et imponerende byggverk.

Her vokste også arbeiderbevegelsen frem. Arbeiderkampen. Men først kom kirken. I 1891 fikk arbeiderbydelen Sagene en katedral som ikke stod det minste tilbake for den man kunne finne på Stortorvet. For barna som vokste opp her må det vært et litt av et skue. Inne i katedralen, før byvandringen begynner, så tar forresten organist Espen Takle med oss på en unik opplevelse. Vi får høre lyden av 1891. Akkurat slik det må ha fortonet seg for disse arbeiderbarna. Idag brukes nemlig kun de originale pipene som ble installert i 1891. Denne uken er det Hollenbach festival i Sagene kirke. En hel festival dedikert til orgelet han spiller på. Men selv om lyden er nøyaktig den samme så er kanskje effekten annerledes? I 1891 var dette orgelbruset røffere enn den røffeste rockekonsert idag. Denne type lyd var noe uvanlig da. Noe man aldri før hadde hørt .Idag er mektige lyder en stor del av vår hverdagsopplevelse. Og ofte kan stillheten være mer spektakulær enn den villeste rockekonsert. Mens jeg sitter der og lytter til lyden av 1891 så kan jeg ikke annet enn å tenke på hvorfor kirken valgte å bygge et så mektig bygg her på Sagene. Imponerende som det var som byggverk så må det også ha vært med på å virkelig markere avstanden mellom kirken og folka den skulle tjene. Var Nordkant katedralens mektighet også et forsøk på å sette opprørske arbeidere litt på plass, vise folket hvem som var mektigst, hvem de burde sette sin lit til?

Organist Espen Tackle lot oss få høre noe så uvanlig som lyden av 1891.

Ett av våre første stopp på vei nedover mot Iladalen er en liten klynge snublesteiner. De siste årene har disse blitt satt inn i gatene utenfor hus hvor jødiske familier ble hentet ut og bragt til Donau for å bli ført til konsentrasjonsleirer i Tyskland. Leire de fleste aldri kom ut fra. Om vi snubler over historien, så glemmer vi den ikke. Vi glemmer ikke at ingen savnet disse menneskene. Vi glemmer ikke at det var norske politibetjenter, norske drosjesjåfører som begikk denne udåden mot våre naboer. Vi glemmer ikke at dette er vår historie og at vi alltid må være på vakt så den ikke gjentar seg. Akkurat her, utenfor denne bygningen minnes vi en familie som opplever å bli forsøkt utryddet for andre gang. De er overlevende som klarte å flykte fra Russland og pogromene og som hadde bosatt seg her på Sagene. Denne gangen greier de ikke å flykte og dagen etter Donau legger til kai i Tyskland er oppført som deres dødsdag. En mor og en far, Jette og Salomon, og deres 3 barn. Alle drept. Fordi norske taxisjåfører kjørte dem til båten, fordi norske politifolk hentet dem ut av hjemmene sine. Ingen av dem var skyldig i noe som helst annet enn i å være jødiske. I disse tider, hvor skumle krefter igjen rører på seg i Europa, så er dette en del av vår historie som det er spesielt viktig å huske på. I sommer vil det bli lagt ned flere snublesteiner både rundt omkring i landet og i Oslo. I Oslo er mandag 4. juni en viktig dag å huske på. Da vil det bli avholdt et omfattende program og flere snublesteiner vil bli lagt ned i Oslos gater. Du kan lese mer om dette på snublestein.no

Snublesteiner banket inn i gaten for å minnes historien om jøder som ble deportert og drept i utryddningsleire under 2. verdenskrig.

Videre får vi høre om isdammen som ligger der Iladalparken ligger nå. Dammen som skapte en formue til sin eier og nabo Martin Edvard Nord i siste halvdel av 1800 tallet. Tenk at man fra lille Ila eksporterte is til Europa og Sør Amerika. Vi lærer at Rivertzkvartalet er vår aller første blokkbebyggelse. Flott og lysfylt fra utsiden, en klar forbedring fra de skyggelagte bygårdene, men fremdeles en bygård hvor det ikke er uvanlig at en familie på 11 deler ett rom og kjøkken. Hun forteller også om Vøyenvollen rett over gata fra Rivertzkvartalet. I det bygget var det både fødestue og eldrehjem. Tenk det. De bygde ganske enkelt inn en fødestue i boligblokka. Praktisk.

Rivertzkvartalet. Norges første blokkbebyggelse. Flott på utsiden, men på innsiden av bygget var levekårene fremdeles ikke all verden. Likevel utgjorde det en klar forbedring. Viktig for folkehelsen.

Ved Julafossen får vi lære historien om Jula veveri. Energien fra Julafossen dannet grunnlaget for et digert industrianlegg. Og da Julaveveri kommer opp og går fra 1840 tallet og fremover. Forandres Sagene. Befolkningen fordobles. Samfunnet endres. Og den gang som nå så var det høy partyfaktor når unge mennesker slapp fri fra bygdens strenge sosiale kontroll, slik man nå så det med generasjonen som flyttet inn til industrien på Sagene. Raskt ble det bygget både politstasjon og brannstasjon. Byhistoriker Gro viser også frem eksempler på stoffet de produserte på Jula. Før den amerikanske borgerkrigen importerte de billig bommull plukket av afrikanske slaver i USA. Disse bommullspaddene ble bearbeidet og bidro til en klesrevulusjon i Norge. Tungt vadmel var ikke lenger det eneste tilgjengelige stoffet for folk flest. Nå ble også bomullsklær en mulighet. Da den amerikanske borgerkrigen kom og tilgangen på billig bomullspadder ble borte gikk man over til å produsere ullklær, og slik greide man seg gjennom en tid hvor mange tilsvarende bedrifter i Europa slet. Jeg er selvfølgelig glad for å høre at industrieventyret Jula veveri greier seg gjennom borgerkrigstiden, men blir likevel stående et øyeblikk og ta inn over meg det vi har fått fortalt. Jeg har aldri før tenkt over hvor nær vår egen historie er knyttet til USAs slavehistorikk. Men uten billig bomullspadder plukket av slaver i sørstatene ville vi da ha fått sett fremveksten av bedrifter som Jula Veveri? En bedrift, en utvikling som igjen betydde så mye for utviklingen av vår egen velstand.  

 

Vi får historien om Jula Veveri.

Visste du forresten at blokkene som omringer Iladalen park ble bygget for å huse utøvere under OL i Oslo i 1952? Det visste ikke jeg. Disse kirketurene mine lærer meg mye. Svært mye. Om alt fra Hollenbach orgel til fyllefester på 1800 tallet. Men det som nok satte seg mest fast i meg denne kvelden stod ikke på programmet. Under kirkekaffen etter avslutningsgudstjenesten i Iladalen kirke så stakk sognepresten i meg en bok han trodde jeg ville like. Den handler om å se kristendommen i et nytt lys, litt mer slik den en gang var. Utenfor rammen av «himmel og helvete». «Gjenoppdag kristendommen» heter den, og er skrevet av Marcus Borg. Og han hadde helt rett, sognepresten. Det var en bok jeg ville sette pris på. Jeg leser den med glede. Iladalen kirke er en av Oslo kirkene som vurderes fristilt for utleie. Kan man virkelig vurdere å leie ut kirker med altertavler malt av selveste Per Vigeland? Er det rett ting å gjøre? Nå som jeg har forelska meg i ham?

Denne søndagen er det forresten Festidal for alle ved Ila kirke. I programmet står det skrevet at det vil bli grilling. Ettersom vi er i en periode med ekstrem brannfare i øyeblikket så tror jeg nok at muligens at grilldelen av programmet kanskje utgår?, men du får likevel både høre musikk, spise kaker og ha aktiviteter for barna om du tar turen innom Iladalen søndag mellom 15 og 17. 

 

 

2 Kommentarer på “Byvandring, orgelbrus og kveldsgudstjeneste i Ila kirke.

  1. Hei, jeg vil gjerne legge ut saken din om Sagene og Iladalen på våre nettsider. Kan jeg bruke en av bildene dine fra bloggen der?
    mvh
    Karianne Fog Heen
    Frivilligkoordinator Sagene kirke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *